Magazine 02 - 2024

Magazine 02 - 2024

Verschijnt in week 14
Header afbeelding

Trial-seizoen 2023 van start

Zondag 19 maart is de eerste trial van dit jaar verreden. Bij Experience Island in Loon op Zand heeft de Trial Commissie vier interessante proeven uitgezet. Het heeft de dagen ervoor veel geregend, dus het terrein is nat en modderig. Maar op de trialdag zelf is het droog en schijnt de zon. Prima trialweer dus.

Zo’n 50 auto’s doen mee met de eerste trial. Het is een gezellige mengelmoes van mensen die al jaren meedoen met de trialcompetitie, mensen die voor de eerste keer meedoen met de competitie en mensen die alleen vandaag meedoen. Na het welkomstwoord door Lisa verspreiden de deelnemers zich over de vier proeven.
Voor de kenners: er zijn twee proeven in het bos achter het grote meer, een bij de puntvormige brug en een bij de trein.
De proeven zijn genummerd, maar het maakt niet uit in welke volgorde je de proeven aflegt, als je ze maar wel allemaal doet. Nou ja: je moet natuurlijk niets, maar als je een proef niet doet, krijg je daar het maximumaantal punten voor (200).

Tactisch rijden

Bij de trial gaat het om behendigheid, niet om snelheid. Of eigenlijk gaat het ook wel om snelheid: hoe langzamer je rijdt, hoe meer controle je over je auto hebt. Dus je moet vooral langzaam rijden. En heel goed vooruitkijken en sturen.
Een andere tip is: ‘tactisch rijden’. Je moet tussen alle poortjes doorrijden, de paaltjes laten staan en de balletjes erop laten liggen, het lint heel laten en zo min mogelijk achteruitrijden. Als je iets ‘verkeerd’ doet, krijg je strafpunten. Maar voor elk vergrijp krijg je andere strafpunten, bijvoorbeeld: achteruitrijden: 3 strafpunten; paaltje raken (balletje eraf): 8; paaltje plat: 16; lint kapot: 16, gemiste poort: 20. Dus als je na een bocht niet recht voor een poortje staat, is het soms handiger om een stukje achteruit te rijden zodat je je auto wel recht voor het poortje kunt zetten en er doorheen kunt zonder de paaltjes te raken, dan dat je er toch direct vooruit doorheen probeert te rijden en daarbij een balletje eraf gooit of zelfs het paaltje platrijdt.

Vaak staan poortjes zo dat de auto naar de ene kant overhelt als de neus bij het poortje is, en naar de andere kant als de achteras het poortje passeert. Als je dat in de gaten hebt, kun je voor de neus wat meer ruimte aan de ene kant nemen zodat de achterkant ook nog ruimte houdt. Soms staan de paaltjes tussen de struiken. Raak je het paaltje niet, dan veegt een takje alsnog het balletje eraf.
Ja, er komt veel kijken bij trialrijden…

Meedoen met de trial?

Wil je meedoen met de trial? Met een dagkaart kun je meerijden. Kijk in de agenda waar en wanneer een trial is.

Bekijk hier een impressie van de seizoenstart door Oscar Post.

Tekst: Floor ten Brink
Beeld: Floor ten Brink/Onno Kuijken/Oscar Post